onsdag 9 januari 2008

asdi?!

oooooch ni har så jävla FEL! FEL! FEL! FEL! FEL!
trallalaaaaaa...

okej.. jag tycker inte om att kritisera andra öppet för deras åsikter, då dessa enligt mig är heliga, och bör bli helgedomsförklarade (för åsikter är fan det enda som verkligen är lagstiftade våra EGNA i majoriteten av länderna jag kan komma på).

MEN undantaget är när dumt folk baserar sina egna åsikter på andras åsikter (utan att tänka varken en eller två gånger) som på något sätt saknar all grund och reson.

Jag var nyligen och läste runt på bloggar, och klickade vidare lite, och till slut kom jag hit:

Jag citerar:
Men har då inte upphovsrättsindustrin rätt, åtminstonde moraliskt? Är inte fildelning stöld? Jag citerar återigen Rick för en bra bildlig förklaring av vad upphovsrätten eg. innebär:

"Om jag köper en stol av en snickare, så får jag göra vad jag vill med den stolen, som jag äger efter att ha köpt den. Jag får plocka sönder den och använda bitarna till annat, jag får titta hur den är gjord och konstruera en likadan, och jag får visa upp den för grannskapet. Om jag istället köper en DVD, så får jag inte göra något av detta, trots att jag har köpt plastskivan. Jag har kvittot framför mig, jag äger skivan. Upphovsrätten är en begränsning av min äganderätt och min förfoganderätt över den inköpta produkten."


Att dela med sig kopior är alltså inte stöld! Varken moraliskt eller juridiskt. De enda som vill upphäva äganderätten här är upphovsrättsindustrin (och detta som vi konstaterat här ovan - tillsammans med en bunt andra demokratiska fundament).


Upphovsrättens bakgrund:
För länge, länge, länge sedan så uppkom det ett nytt sorts yrke- UNDERHÅLLAREN. Detta yrket var på den tiden ganska utsatt, då deras slutprodukt, oberoende av typ av underhållare, alltid hade en sak gemensamt - den var obrukbar för andra.
En produkt (eller tjänst) vars enda äckliga jävla syfte var att underhålla och få pengar för det. Hur många hade råd med detta? Eh.. Bara de rika -.-

så hur gick det för dem då?
jo, då det i början bara var ett fåtal som faktiskt arbetade med det, och att det krävdes SKILLS för att göra det de gjorde, så gick det bra...
men sedan kom tryckpressen..
alla som skrev sina jävla romaner fick nu ett stort problem.. why?
för att vem fan köper en bok för 832798 riksdaler om krabben på andra sidan gatan säljer en kopia för bara 100 riksdaler? ingen.. ingen alls.. det finns ingen som är så jävla dum -.-
WOHO! so we got "upphovsrätt"! vars enda syfte i livet var att se till att de där gulliga, och totalt obetydliga, hor-underhållarna faktiskt överlevde.. de hade nu lagarna på sin sida..
"a, men vad är skillnaden mellan stolen och boken då?"
eh.. kan du inte lista ut det själv?
tror du seriöst att det finns något (utom möjligen i det fattigaste) hem i sverige som saknar stolar?
MEN HUR MÅNGA TROR DU HAR RÅD MED ETT BIBLIOTEK INNAN DE SKAFFAR STOLARNA?
det ligger i användningen och syftet i varorna..
man skaffar det nödvändiga - stolarna - innan man skaffar underhållningen - böckerna - för att stolarna är viktigare än böckerna.. och detta är fakta.. det är så jävla hård fakta också..
underhållningsbranchen är viktig i vårt väst-samhälle, för utan den så är vi uttråkade varenda jävla dag.. men det innebär inte att jag känner en enda person som hellre köper en dvd än att täta läckan i taket..

pga detta måste de stackars underhållarna få ha sin lilla upphovsrätt -.-
okej, det är sant att vi kommer ha musiker, även utan upphovsrätten..
skillnaden är att vi kanske kommer tappa musikbranchen..
ergo allt RUNT musiken (typ festivaler, spelningar, tourer, ATT MUSIK FÅR HJÄLP ATT SPRIDAS FRÅN JAPAN TILL SVERIGE).

disclaimer:
jag hånar inget annat av det hon skrev.. jag finner det nödvändigtvis inte vara sanning, eller att jag på något vis står bakom hennes övriga åsikter. Med det sagt så står jag heller inte på andra sidan och säger att de är fel.
Det enda jag vill ha sagt här är att man inte ska ta andras ord för sina egna utan att kolla upp skillnader i typ metaforer som de gör.. för det är inte direkt säkert att saker som låter lika är det.. now go fuck yourselves och läs något annat.. för detta är min nyvaketblogg som säkert är mindre sammanhängande än en fucking avklippt tråd... PUSS!

Inga kommentarer: